Apiti heeft tijdens het uitvoeren van MVO-scan’s bij MKB-ondernemingen met 30 tot 100 werkplekken ontdekt dat veel MKB-ondernemers meer aandacht geven aan sociale aspecten dan zij zelf denken.
Apiti voert voor haar leden gratis een MVO-scan uit. Hierbij wordt met behulp van ongeveer 600 vragen ingegaan op alle aspecten die betrekking hebben op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Uit de uitkomsten blijkt dat MKB-ondernemers al heel ver zijn met hun sociale en energiebeleid. Met de uitkomst van de scan kan een stappenplan opgezet worden naar een volledig MVO-beleid.
Wat opvalt, is volgens Apiti, dat MKB’ers zich voornamelijk richten op energiebeleid en afvalvermindering (Planet) bij hun MVO-activiteiten, maar dat zij onbewust al veel verder zijn op het gebied van sociale aspecten (People). Het besef dat zij hun duurzame activiteiten kunnen inzetten tot kostenverlaging en omzetverhoging (Profit) is vaak niet aanwezig.
MVO inzichtelijk maken
Apiti adviseert MKB-ondernemers hun activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen duidelijk te benoemen in een MVO-beleid. Dit kunnen ondernemers onder andere gebruiken bij allerlei communicatie-uitingen maar ook om anderen te helpen door hun best-practices, kennis en ervaring te delen. Voor diverse branches komen steeds dezelfde punten naar voren. Apiti heeft voor diverse branches stappenplannen opgesteld waarmee ondernemers met minimale begeleiding zelf een MVO-beleid kunnen opstellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.