Een fraai staaltje van Greenwashing kwam ik laatst op de vakbeurs Facilitair tegen. Een bedrijf van reinigingsmiddelen had een grote poster op de stand geplakt met de tekst Cradle-to-Cradle, met het logo er pontificaal bij. Nu is het zo dat het gebruik van dat logo aan behoorlijk wat restricties onderhevig is, en niets van de uitstalling van het bedrijf maakte mij duidelijk wat er dan Cradle-to-Cradle zou zijn. Ook navraag leverde niets op. De woordvoerder werd duidelijk ongemakkelijk toen ik vroeg welke producten Cradle-to-Cradle waren en kon mij verder geen informatie geven. Ook later, toen ik hun website bezocht, kwam ik alleen maar reinigingsproducten en machines tegen. Geen enkele verwijzing naar welk Cradle-to-Cradle certificaat, procedure, of welke intentie dan ook.
De stand op de beurs was, op de medewerkers van het bedrijf zelf na, geheel verlaten, terwijl de overige stands redelijk tot goed werden bezocht. Mijn idee is, dat meer mensen dit uitzonderlijke staaltje van “greenwashing” direct doorzagen. Met als gevolg dat deze actie meer schade opleverde dan goed deed. Hadden ze maar niets gezegd. Of hadden ze maar gezegd: ’schoonmaakmiddelen zijn nu eenmaal niet milieuvriendelijk, maar wij doen ons best dat zoveel mogelijk wel te bereiken. Bijvoorbeeld door klanten en medewerkers te trainen zo weinig mogelijk van deze producten te gebruiken.'
Liegen is een doodzonde in duurzame communicatie. Hoe verleidelijk het ook kan zijn het bedrijf zo duurzaam mogelijk voor te stellen. Bedrijven willen graag een duurzaam imago hebben, omdat dat beter zou scoren tegenwoordig. Hoewel ook daar niet iedereen het over eens is, want de criteria voor duurzaam inkopen worden nog lang niet overal nageleefd.
Echt duurzaam worden, dat is een langdurig proces. Het goede nieuws is dat klanten en consumenten dat heus wel begrijpen. Dus: wees transparant en open. Maak een communicatieplan waarin de communicatie naar alle stakeholders is meegenomen. Leg stap voor stap uit welke acties er worden ondernomen. Gebruik alle media _ vergeet social media niet! _ om dit te communiceren. Klanten en medewerkers waarderen het, en liegen hoeft niet meer. Want iedereen heeft een hekel aan jokkebrokken. (Deze post is ook geplaatst op Apitiblog)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.