10 augustus 2010

Duurzaamheid blijft onverminderd belangrijk voor consument

Uit eén van de grootste onderzoeken naar de perceptie van consumenten ten opzichte van duurzame merken en duurzaamheidsgedrag van ondernemingen, 2010 ImagePower Green Brands Survey, blijkt dat duurzaamheid onverminderd belangrijk blijft bij de keuze voor een bedrijf.
Verder is opvallend dat de geografische locatie uitmaakt over welk specifiek onderwerp de consument zich het meest bezorgd maakt. Zo is 30 procent van de Brazilianen en 26 procent van de Indiase bevolking bezorgd over ontbossing. In Australië vindt 68% van de consumenten dat water bovenaan de agenda staat. Overigens is iedereen bezorgd over klimaatverandering.

Lessen voor ondernemers
De meerderheid van de consumenten geeft aan volgend jaar evenveel of meer geld uit te gaan geven aan groene producten. Ook geeft een meerderheid aan te willen kopen van duurzame ondernemingen. De prijs is hierbij nog wel een obstakel, terwijl in ontwikkelingslanden selectie en labeling de belangrijkste hinderpaal vormt.

Het onderzoek toont verder aan dat bezorgdheid om het milieu wereldwijd is. Maar gezien het verschil in aandachtspunten, kunnen bedrijven geen wereldomvattende strategie uitrollen. Ze moeten hun duurzame marketingstrategie per regio uitvoeren.

Wat moeten ondernemers doen?
Meer dan 2/3e van de consumenten gaf aan dat het verminderen van toxische stoffen en gevaardelijke grondstoffen het belangrijkste is wat een bedrijf kan doen om een duurzaam imago op te bouwen. Dit wordt gevolgd door waterbesparing en recycling. Verder zeggen geven de respondenten aan dat duurzaamheid één van de belangrijkste waarden is voor het bedrijven, na bijvoorbeeld betrouwbaarheid en zorg voor de klanten. Marketeers doen er goed aan hier rekening mee houden.

Opvallend is dat consumenten over het algemeen vertrouwen hebben in duurzame advertenties. Ook maken veel consumenten gebruik van certificaten om de duurzaamheidsfactor van een bedrijf te bepalen.

Onderzoek
Het vijfde ImagePower Green Brand Survey onderzoekt trends en consumentengedrag bij de aankoop van groene producten. Hiervoor werden maar liefst 9000 mensen in acht landen ondervraagd. Het onderzoek werd uitgevoerd door WPP agencies Cohn & Wolfe, Landor Associates and Penn Schoen Berland (PSB), evenals independent strategy consulting firm Esty Environmental Partners.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.