08 november 2010

Leiderschap grootste struikelblok implementatie Het Nieuwe Werken

Vandaag begint de Week van het Nieuwe Werken. Interieurleverancier Steelcase onderzocht de barrières op het gebied IT, organisatiecultuur / HR en Facility management om tot Het Nieuwe Werken (HNW) te komen.

PaneldiscussieUit een paneldiscussie bleek dat management en leiderschap de grootste struikelblokken zijn voor het implementeren van Het Nieuwe Werken. Ook organisatiecultuur speelt een beperkende rol.

De workshop ‘Het Nieuwe Werken: Een brug of barrière tussen HR en Facility?’ verschafte enkele opmerkelijke inzichten. Steelcase legde aan 51 deelnemers, voornamelijk HR- en Facility managers waarvan circa een derde vrouw, een aantal stellingen en meerkeuzevragen voor.

Loslaten en vrijheid belangrijk bij HNW

Management en leiderschap werden het meest (34%) genoemd als grootste oorzaak waarom Het Nieuwe Werken nog niet geïmplementeerd is in de organisatie, net als organisatiecultuur (31%). IT werd hierbij opvallend weinig als oorzaak genoemd (2%). Ook nadat de deelnemers meer informatie hadden ontvangen over Het Nieuwe Werken bleven management en leiderschap de grootste obstakels voor de implementatie van Het Nieuwe Werken. Het percentage steeg zelfs van 34 naar 46 procent. Leiderschap en cultuur lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden en vertrouwen heeft hiermee te maken. Op de vraag wat vertrouwen in relatie tot Het Nieuwe Werken voor de HR- en Facility managers betekent, is loslaten en vrijheid het meest genoemde antwoord.

Ontmoeten belangrijke reden om naar kantoor te komen
91 Procent van de deelnemers bevestigt dat Het Nieuwe Werken wil zeggen: mensen in staat stellen het werk te doen hoe, waar, wanneer en met wie ze dat willen. Praktisch de helft van de deelnemers gaf aan dat ze flexibele tijden hebben om naar kantoor te komen, een derde werkt op vaste tijden en slecht 7 procent wordt op resultaat gestuurd en niet op werkuren. Wordt de deelnemers gevraagd zelf te bepalen waar en wanneer ze werken, dan zijn de redenen om toch naar kantoor te komen: ontmoeten van collega’s, verschillende sociale contacten en je onderdeel voelen van de organisatie.

Bijna de helft van de deelnemers denkt dat productiviteitstijging het beste argument is om met Het Nieuwe Werken aan de slag te gaan. Medewerkertevredenheid en aantrekken van medewerkers worden door respectievelijk 20 en 13 procent genoemd. Tjeu Verheijen, Projectmanager 'The Changing Workplace' bij Vodafone, een van de sprekers tijdens de workshop, bevestigt dit: ‘Ruim tachtig procent van de medewerkers ziet mobiel werken als een belangrijke arbeidsvoorwaarde en ruim zeventig procent geeft aan dat ze door mobiel werken meer productief is geworden.’

Zachte kanten van HNW belangrijk
Annemieke Garskamp, Workplace Consultant bij Steelcase: ‘We zien dat de ICT-voorwaarden steeds meer binnen ieders bereik liggen. De zachte kanten van het Nieuwe Werken zoals cultuur, management en leiderschap worden een steeds belangrijkere succesfactor. De deelnemers aan deze workshop erkennen dit ook. Juist voor deze zachte kanten kan de werkomgeving een cruciale rol spelen, want ze worden tastbaarder als er daadwerkelijk iets verandert in het kantoor. Door bijvoorbeeld samenwerken en ontmoeten vorm te geven; zowel in de werkruimte als in toepassingen van meubilair speciaal ontwikkeld voor samenwerking. De HR- en Facility managers die deelnamen aan de workshop gaven dit ook aan: de werkomgeving wordt gebruikt als middel om de identiteit van het bedrijf te communiceren en om de betrokkenheid bij het bedrijf te vergroten.’

Het portfolio van Steelcase bestaat uit interieurarchitectuurproducten, meubelsystemen, technologische producten, stoelen, verlichting en archiveringsgerelateerde producten en diensten. De jaaromzet in het boekjaar 2010 was ongeveer $ 2,3 miljard. Het bedrijf verwierf met zijn Think stoel in 2006 in de Verenigde Staten het eerste Cradle to Cradle certificaat dat ooit is uitgegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.