Unilever zet in op een duurzamer bedrijfsvoering. CEO Paul Polman: “We hebben ambitieuze plannen om ons bedrijf te laten groeien. Maar groei mag niet ten koste gaan van alles. We moeten nieuwe manieren van zakendoen ontwikkelen die garanderen dat onze groei niet ten koste gaat van de afnemende natuurlijke bronnen in de wereld.”
Wat zijn de plannen?- milieuvoetafdruk van haar producten halveren
- 1 miljard mensen helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren
- 100% van haar landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame landbouw
Het Sustainable Living Plan bevat meer dan 50 maatschappelijke, economische en milieugerelateerde doelstellingen. Het geeft aan dat Unilever, met wereldwijde merken als Dove, Omo, Knorr en Lipton, niet alleen broeikasgasuitstoot, waterverbruik en afval zal halveren van haar eigen directe activiteiten, maar ook van leveranciers en consumenten.
Meer dan tweederde van de broeikasgasuitstoot en de helft van het waterverbruik tijdens de levenscyclus van Unilever-producten is afkomstig van gebruik door consumenten. Het gaat dus om een belangrijke toezegging op ongekend grote schaal.
Andere doelstellingen die Unilever tegen of voor 2020 gerealiseerd wil hebben:
- 100% van haar landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame landbouw waaronder, tegen 2015, 100% duurzame palmolie;
- de gewoonten veranderen op het gebied van hygiëne van 1 miljard mensen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika, zodat zij op belangrijke momenten van de dag hun handen wassen met Lifebuoy-zeep. Daardoor dragen ze bij aan het terugdringen van diarreegerelateerde ziekten, de op één na belangrijkste oorzaak van kindersterfte in de wereld;
- veilig drinkwater toegankelijk maken voor een half miljard mensen door de verkoop van haar goedkope waterzuiveraar voor thuisgebruik, Pureit, uit te breiden van India naar andere landen;
- de levensstandaard van mensen in ontwikkelingslanden verhogen door in samenwerking met Oxfam, Rainforest Alliance en anderen meer dan 500.000 kleine boerenbedrijven en kleinschalige distributeurs op te nemen in haar productieketen.
Paul Polman vindt het niet tegenstrijdig dat Unilever haar duurzaamheidsdoelstellingen wil behalen én de onderneming wil laten groeien. “We ervaren nu al dat het aangaan van uitdagingen op het gebied van duurzaamheid nieuwe kansen biedt voor duurzame groei: het creëert een voorkeur voor onze merken, bouwt onze relatie met klanten in de detailhandel verder uit, vormt een motor achter onze innovatie, zorgt voor groei van onze markten en levert, in veel gevallen, kostenbesparingen op.”
Polman benadrukte dat Unilever niet alle antwoorden heeft en dat het bedrijf moet samenwerken met klanten, leveranciers, overheden en ngo’s als het zijn doel wil bereiken.
CO2 kantoren verminderenOok de kantoren van Unilever zijn in het plan opgenomen. Peter ter Kulve, CEO Unilever Benelux: “Een van de doelstellingen van het Unilever Sustainable Living Plan in de Benelux is om ons waterverbruik, afval en broeikasgasuitstoot met minstens 30% terug te dringen. Ik ben er enorm trots op te mogen aankondigen dat we in 2011 ‘donkergroene energie’ zullen invoeren op al onze Benelux-locaties – kantoren en fabrieken. Hiermee zal onze CO2-uitstoot met 31.000 ton verminderen. Dit staat gelijk aan 2.200 minder dieselauto’s op de weg die elk 50.000 km per jaar rijden."
Bekijk de webcast van de aankondiging
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.