18 maart 2011

Voorgangsrapportage SER over IMVO

De SER-commissie Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) heeft haar tweede voortgangsrapportage uitgebracht. Deze tweede voortgangsrapportage schetst de stand van zaken, de ontplooide activiteiten en geeft verdieping van de basisfilosofie.

Nog volop ruimte voor verbetering
Op basis van de diverse bevindingen geeft de tweede tussenrapportage een aantal uitdagingen aan:
* Het aantal ondernemingen met beleid voor duurzaam inkopen kan verder omhoog.
* Voorlichting over en hulp bij ontwikkeling van beleid voor duurzaam inkopen kan beter. Er is veel behoefte aan meer informatie over duurzaam inkopen.
* De sociale dimensie van duurzaamheid verdient meer aandacht: veel (kleinere) bedrijven zijn onbekend met fundamentele arbeidsnormen van de ILO en de OESO-richtlijnen.
* De kloof tussen daadwerkelijk beleid en rapportage moet verder worden verkleind.

Voortgang
Deze rapportage volgt op de Verklaring IMVO die de SER en de centrale werkgevers- en werknemersorganisaties eind 2008 ondertekenden. In deze verklaring committeren de ondertekenaars zich aan internationaal MVO waaronder verantwoord ketenbeheer. De sociale partners ondernemen verschillende activiteiten om de implementatie te bevorderen. De commissie IMVO, onder voorzitterschap van Alexander Rinnooy Kan, bespreekt de resultaten van deze initiatieven en brengt hierover voortgangsrapportages uit. De eerste verscheen eind 2009.

Op basis van de bevindingen constateert de commissie dat er vele initiatieven op het gebied van IMVO ontwikkeld worden in relevante ondernemingen, bedrijfstakken en schappen. Zo kennen verschillende sectoren duurzaamheidakkoorden, geven diverse branches blijk van verduurzaming van hun processen en zijn meerdere productschappen concrete projecten gestart.

Onderzoek naar duurzaam inkoopbeleid
Onderdeel van de voortgangsrapportage is een door EIM uitgevoerd onderzoek naar duurzaam inkoopbeleid. Duurzaam inkopen dekt maar een deel van de IMVO-activiteiten maar geeft naar mening van de SER-commissie wel een goede indicatie. Bedrijven in de sectoren non-food en groothandel zijn bevraagd over hun inkoopbeleid. Uit het onderzoek blijkt dat er meer gebeurt dan bedrijven rapporteren. De aandacht voor duurzaam inkopen blijkt toe te nemen naarmate bedrijven meer niet-westerse toeleveranciers hebben.

IMVO hoort en loont
Het bewustzijn groeit dat MVO een vanzelfsprekende onderdeel is van het hedendaagse ondernemen respectievelijk behoort te zijn en dus niet vrijblijvend is. Bij deze betrokkenheid passen transparantie, verslaglegging en andere vormen van communicatie.

Eindevaluatie 2012
In 2012 volgt een eindevaluatie waarin ook meer beleidsmatige conclusies zullen worden getrokken. Eén ding staat daarbij echter al bij voorbaat vast: (I)MVO is nooit af, omdat het een proces is dat meebeweegt met de ontwikkelingen in maatschappij en bedrijfsleven zelf.
De SER-commissie bestaat uit sociale partners en onafhankelijke leden. De voorzitter van Nationaal Contact Punt (NCP) van de OESO-richtlijnen en directeur MVO Nederland zijn adviserende leden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.