07 januari 2013

Positief zelfbeeld belangrijk argument bij verkoop duurzame producten

Geld is niet altijd het beste argument om mensen te overtuigen duurzame producten te kopen, zo blijkt onderzoek. Een een positief zelfbeeld is ook ook heel belangrijk.
Experiment
Psycholoog Jan Willem Bolderdijk en zijn collega’s in Groningen deden hier onderzoek naar, zo meldt het blad Nature Climate Change. Ze legden een groep proefpersonen teksten voor. Sommige proefpersonen kregen teksten te lezen als ‘Geld besparen? Doe een bandencheck!‘ Anderen kregen de tekst ‘Geef je om het milieu? Doe een bandencheck!‘ te zien. Vervolgens vroegen de onderzoekers aan de proefpersonen hoe ze zich zouden voelen als ze daadwerkelijk aan die oproep gehoor zouden geven. Uit het onderzoek blijkt dat mensen zich beter voelden wanneer ze aan de tweede oproep gehoor gaven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.