07 mei 2007

Energie subsidie

Milieu-minister Jacqueline Cremer laat weten dat de regering volgende maand een gedetailleerd plan uit zal brengen over hoe om te gaan met klimaatverandering. Meer duurzame energie (+ 20 procent), energiebesparende maatregelen (-2 procent per jaar) en minder CO2-uitstoot (-30 procent in 2020).

Ook zullen er weer subsidies komen op milieuvriendelijke, groene energie, terwijl deze tegelijkertijd aan zwaardere eisen getoetst moet worden.

Eindelijk dus weer subsidie op groene energie. Kunnen we toch de zonne-panelen laten installeren.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Yvonne,
    Dacht even dat je er ook de brui aan gegeven had... niet dus, gelukkig !

    Ik hoop dat jullie in NL inderdaad terug een deftige subsidieregeling gaan krijgen voor zonnepanelen. Hier in België is het nu hét moment om zoiets te plaatsen. Hoge fiscale aftrek (2.600 EUR, waarschijnlijk verhoogd tot 3.340 EUR), die je in twee opeenvolgende jaren mag inbrengen, gedurende 20 jaar gegarandeerde vergoeding door de staat van 450 EUR pre 1.000 kWh geproduceerde elektriciteit ("groene stroom certificaat"), plus daarbovenop de besparing op de eigen maandelijkse elektriciteitsfactuur.
    Ik heb me hier de laatste weken grondig in verdiept, en het klinkt te mooi om waar te zijn ! Dank zij de tegemoetkomingen en opbrengsten heb je een gemiddelde zonne-installatie op 10 jaar terugverdiend, de volgende jaren wordt het pure winst (netto geldinkomsten bedoel ik dan !!).
    Eindelijk dus iets gevonden om concreet voor het klimaat te doen, ik ga dit jaar vast en zeker zonnepanelen laten plaatsen die 75% of meer van mijn eigen behoeften dekt.

    Groetjes, en laat ons hopen dat de toekomstige Belgische regering (verkiezing 10 juni) in concurrentie gaat met die van NL. Wij zouden volgens sommige politieke partijen - als ze hun woord nakomen - naar het schijnt een heuse Minister van Klimaat gaan krijgen, naast een Minister van Milieu !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Patrick,
    Nee, de brui geef ik er niet aan, maar soms is het moeilijk de blog te combineren met een full-time baan en kinderen.
    Ik hoop echt dat die subsidieregeling doorgaat. We hebben gezien dat dat een enorme vlucht kan geven aan de investeringen in duurzame energie, maar ons vorige kabinet vond dat niet meer zo nodig...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.