Vrijdag 5 februari jl. vond de eerste vergadering plaats van de Commissie Duurzaam Inkopen. De commissie is in het leven geroepen om binnen de markt voor kantoorartikelen en –supplies initiatieven te ontplooien om zodoende invloed te kunnen uitoefenen op het proces rond duurzaam inkopen. Ook wil de commissie de informatievoorziening verbeteren richting inkopers en eindgebruikers, zodat zij beter en sneller worden geïnformeerd over producten die voldoen aan de criteria van Agentschap.nl
Inkopers van overheden zijn vanaf 2010 geconfronteerd met criteria voor Duurzaam Inkopen. Voor leveranciers/fabrikanten is het vaak ondoorzichtig hoe deze criteria tot stand komen en hoe hier invloed op kan worden uitgeoefend. Aan de andere kant is het voor inkopers nog vaak onduidelijk welke producten er voldoen aan de criteria voor duurzaam inkopen van Agentschap.nl (voorheen SenterNovem).
Om meer invloed te kunnen uitoefenen op het totstandkomen van de criteria en de informatie richting eindgebruikers en inkopers te verbeteren, is op initiatief van Ostan en Officeworld de Commissie Duurzaam Inkopen in het leven geroepen.
Het doel van de Commissie is drieledig. Branchebreed wordt gekeken of er mogelijkheden zijn gezamenlijk op te trekken en initiatieven te starten om:
1. meer invloed uit te oefenen op het formuleren/herdefiniëren van de criteria voor duurzaam inkopen;
2. een database te ontwikkelen waar producten worden getoond die voldoen aan de criteria. Deze wordt gericht op eindgebruikers/inkopers.
3. het ontwikkelen van een Europees label voor kantoorartikelen, eventueel gekoppeld aan EU Flower.
De initiatiefnemers zullen op korte termijn ook andere stakeholders in de markt uitnodigen om deel te nemen in de commissie.
Leden van de Commissie zijn: Cees van Manen, Officeworld (voorzitter), Wilbert Hofmeester, Quantore; Marcel Jacobs, Office Depot; Bert Janssen, Elba; Barteld van der Weerd, Esselte; Loek van Rhee, Jalema en Yvonne Keijzers, Pasklaar Communicatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.