09 januari 2012

Greenhiding zet klanten op verkeerd been

Illustratie Frank Los
Het produceren of leveren van duurzame producten en diensten is één ding. Maar het communiceren over duurzaamheid blijkt voor bedrijven vaak een heikele zaak. Misschien is het typisch Nederlands om niet te hard te roepen dat je iets goed doet, maar in het geval van duurzaamheid is het wel belangrijk om te laten weten wat je doet. Greenwashing is vals, maar greenhiding is eveneens niet slim en zet klanten net zo goed op een verkeerd been.


Duurzame bedrijven presteren beter
Uit onderzoek blijkt telkens weer dat bedrijven die duurzaam opereren op de langere termijn beter presteren, zoals onderzoek van de Harvard Business school. Maar dan moeten klanten en relaties wel op de hoogte worden gebracht. Bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om over hun duurzaamheid te communiceren. Bange bedrijven zijn niet bezig met greenwashing, ze zijn bezig zich te verstoppen: ik noem dat greenhiding. Vaak uit angst om uitgemaakt te worden voor greenwasher. Onterecht, want wat is er mis met vertellen dat je bezig bent met het verduurzamen van het bedrijf, of dat je op zoek bent naar de meest duurzame productiemethode? Niemand is 100% duurzaam en niemand verwacht van bedrijven dat ze in één klap 100% duurzaam opereren. Sterker nog: als bedrijven dat claimen, dan is er alle reden om die claim te wantrouwen.
Be the change
Bewustwording en gedragsverandering zijn belangrijk voor de doorbraak van duurzame producten en diensten. Bedrijven en merken spelen hierin een steeds belangrijker rol. Het zijn juist de bedrijven die vandaag de dag voor verandering zorgen. Door juiste branding kunnen vertrouwen en behoeftes worden gekweekt. Maar dat vraagt om commitment om echt stappen te zetten: be the change.

Vertel een verhaal
Zorg dat duurzaamheid integraal onderdeel wordt van uw marketing- en communicatieplan. En maak klanten duidelijk waaróm duurzaamheid belangrijk is voor uw bedrijf. Vertel een verhaal... vertel uw verhaal. Geef geen brei aan onduidelijke data die toch niet wordt gelezen. Wilt u toch data laten zien? Een infographic is dan een oplossing die meer inzicht geeft dan een opsomming.

Publiceer over duurzaamheid en deel: een sociaal of duurzaamheidsverslag, via een website, e-mailnieuwsbrief en uiteraard via social media.

Uiteindelijk gaat het erom dat klanten een keuze krijgen. En bedenk, ook in 2012 scoren authentieke en transparante merken beter. Uw klanten hebben er recht op te weten wat u doet. Greenhiding past niet in 2012.

Yvonne Keijzers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.