29 november 2012

Bedrijfsleven moet klimaattop redden

De klimaattop hin Doha oopt op het bedrijfsleven, zo kopt Dagblad Trouw. Overheden krijgen de handen niet op elkaar, de neuzen niet dezelfde kant op, zijn teveel bezig met korte termijn denken. Het bedrijfsleven moet de klus gaan klaren.

Voorbeelden te over van bedrijven die duurzaamheid als leidend motief hebben genomen in hun beleid. Unilever bijvoorbeeld.

Paul Polman, hoogste baas bij Unilever schreef in de Britse krant The Guardian dat bedrijven moeten laten zien dat ze deel zijn van de oplossing, niet van het probleem. Te veel nog wordt de lobby van bedrijven gedomineerd door mensen die tegen ambitieuze klimaatmaatregelen zijn, aldus Polman. "Deze strategie is nu wel achterhaald." Droogte en overstromingen door klimaatveranderingen kostten Unilever vorig jaar al 200 miljoen euro. Polman hoopt dat in Doha stappen worden genomen om te komen tot veel hogere prijzen voor kolen en voor maatregelen tegen ontbossing', aldus een citaat uit Trouw.

Het bedrijfsleven heeft allang ingezien dat het nemen van maatregelen op korte termijn, grotere schade op langere termijn beperkt kan houden. Het wordt tijd dat overheden volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.