MKB-bedrijven die aan de slag gaan met ‘Het Nieuwe Werken’, kunnen een forse bijdrage leveren aan het oplossen van het fileprobleem. Dat blijkt uit de pilot ‘Digitale Mobiliteit’, een grootschalige proef in de regio Amsterdam waarbij 102 mkb-bedrijven de mogelijkheid kregen om een half jaar lang met behulp van technologische en organisatorische ondersteuning, kennis te maken ‘Het Nieuwe Werken’.
De proef laat zien dat een ruime meerderheid (60%) van de deelnemers die ‘Het Nieuwe Werken’ hebben omarmd op één of meerdere manieren haar mobiliteit kan verbeteren. Bovendien ziet 69% van de ondernemers mogelijkheden voor kostenbesparing. Op basis van deze resultaten krijgt het project navolging in Twente, Stedendriehoek en Groningen-Assen en Leeuwarden. Het project is een initiatief van MKB-Nederland, in opdracht van de regionale Taskforce Ontspits en de landelijke Taskforce Mobiliteitsmanagement.
Pilotfase
Eind 2009 schreven ruim 450 mkb-bedrijven zich in voor de pilot ‘Digitale Mobiliteit’. Na een selectieronde zijn 102 organisaties met gemiddeld 12 medewerkers met het project gestart. De bedrijven zijn afkomstig uit diverse branches, waaronder IT- en automatiseringsdiensten, consultancy en advies,marketing en reclame, bouw en techniek, HR branche. Uiteindelijk hebben 61 organisaties ‘Het Nieuwe Werken’ omarmd en tijdens de pilotperiode gebruik gemaakt van de toepassingen voor plaats- en tijdonafhankelijk werken. Deze deelnemers zijn erg enthousiast over de nieuwe manier van werken. Een overgrote meerderheid (83%) geeft aan hiermee in de toekomst door willen te gaan.
Ondernemers die de nieuwe manier van werken niet hebben ingevoerd, gaven als redenen hiervoor ‘de economische recessie’ en ‘andere prioriteiten’ aan.
Klanttevredenheid centraal
Het project toonde aan dat als mkb-bedrijven ‘Het Nieuwe Werken’ echt omarmen, die bijdrage fors zal zijn. Van de deelnemers die daadwerkelijk aan de slag zijn gegaan met ‘Het Nieuwe Werken’, geeft 60% aan de mobiliteit op één of meerdere manieren significant te kunnen verbeteren. Daarbij gaat het vooral om het ‘voorkomen’ en het ‘verspreiden’ van de momenten waarop ondernemers en medewerkers reizen. Bijvoorbeeld door later naar het werk en later naar huis te gaan (verspreiden) of thuis te werken en online te vergaderen (voorkomen). Voor de ondernemers en medewerkers die minimaal één keer per week in de file staan, stijgt dit percentage zelfs naar 70%.
Kosten, productiviteit en vitaliteit
Naast het mobiliteitseffect is onderzocht welk effect ‘Het Nieuwe Werken’ kan hebben op bedrijfsresultaat, productiviteit en vitaliteit. Een ruime meerderheid van de ondernemers (69%) denkt met digitale mobiliteit geld te kunnen besparen, onder meer door minder reis- en huisvestingskosten. Bijna een kwart (23%) van alle medewerkers die op de nieuwe manier hebben gewerkt, geeft bovendien aan daadwerkelijk productiever te zijn geworden in de pilotperiode van een half jaar. Ook op het gebied van vitaliteit van medewerkers blijken de effecten van digitale mobiliteit positief. Zo geeft 30% van de ondervraagde werknemers aan vitaler te zijn doordat zij een betere werk-privé balans, meer plezier in het werk of minder stress ervaren.
Uitbreiding naar andere regio’s
Op basis van het aangetoonde effect van de pilot in de regio Amsterdam zijn de regio’s Groningen-Assen, Leeuwarden en Twente en Stedendriehoek, voornemens een vergelijkbare pilot voor mkb-bedrijven op te zetten. Daarmee wordt de ambitie om het project op landelijk niveau uit te rollen, verder waargemaakt.
Technologie belangrijk
De deelnemers aan Digitale Mobiliteit werden zowel technologisch als organisatorisch ondersteund om tijd- en plaatsonafhankelijk te kunnen werken. Zo kregen zij de beschikking over online software waarmee medewerkers vanaf elke computer of geschikte mobiele telefoon toegang hebben tot e-mail, agenda en contactpersonen en online konden communiceren en vergaderen. Om overal te kunnen werken kreeg men bovendien de beschikking over snel en betrouwbaar internet voor kantoor en thuis en mobiel internet voor onderweg. Tot slot werden de ondernemers organisatorisch ondersteund bij de nieuwe manier van werken, onder meer door online advies en een vast servicenummer. Van alle aangeboden faciliteiten zijn de software toepassingen het meest gebruikt. Ook de mobiele internetverbinding werd door een groot aantal ondernemers als een nuttige toevoeging op de faciliteiten ervaren.
Ha Yvonne,
BeantwoordenVerwijderenLeuke combi met de GC-norm?
Bereken je directe voordeel on-line op www.green-consultant.nl
Uitleg? kijk naar het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=b3BdHlO1zRo