24 juni 2010

Panasonic overtreft zichzelf gestelde groene doelstellingen

Panasonic stelde zichzelf van 2008 tot nu een aantal doelstellingen op het gebied van Eco Ideas. Die zijn volgens het bedrijf inmiddels niet alleen bereikt, maar zelfs overtroffen. Panasonic wil rond 2018 de nummer één zijn op het gebied van groene innovatie in de elektronica-sector.

Resultaten
De belangrijkste behaalde resultaten:
· Panasonic heeft de CO2-emissies in haar Europese productieprocessen gereduceerd met 21.400 ton aan het einde van het fiscale jaar 2009. De doelstelling voor 2009 was om deze CO2-emissies met 10% of 6.000 ton te reduceren, maar Panasonic realiseerde naar eigen zeggen een reductie van 34%.
· 20productcategorieën van Panasonic kregen de eersteklas status voor milieuprestaties: ‘superior Green Product’. Enkele producten uit de categorieën waaraan deze status werd toegekend zijn de PT-AE4000E Full HD LCD projector en de KX-TG8422 Dect telefoon.
· Panasonic Europe initieerde meer dan 40 eco-gerelateerde activiteiten met 3.000 medewerkers. Activiteiten waren onder andere het planten van bomen (ongeveer 12.645 exemplaren), adoptie van bedreigde dieren, sponsoring van het Catlin Arctic Survey, deelname van alle Europese Panasonic-kantoren aan het initiatief Earth Hour van het Wereld Natuur Fonds en ondersteuning van het werk van het Wereld Natuur Fonds op de Noordpool.

Green Design
Vanaf 1991 gebruikt Panasonic een productevaluatiesysteem om vooraf de impact van hun producten op het milieu te evalueren in de ontwerpfase. Panasonic gebruikt beoordelingscriteria voor groene producten op basis van drie uitgangspunten:
- Het voorkomen van opwarming van de aarde door het doeltreffend gebruik van grondstoffen en het niet gebruiken van bepaalde chemische stoffen.
- Producten maken die (binnen hun productcategorie) minder impact hebben op het gebied van milieu, bijvoorbeeld een relatief laag stroomverbruik.
- Producten met die duurzaam zijn en dus een lange levensduur hebben.Producten die op elk gebied goed scoren kunnen het label "Superior Green Product" krijgen.

In het nieuwe actieplan, dat deel uitmaakt van het edrijfsvoeringsplan van Panasonic voor de komende drie jaar, streeft het bedrijf milieubeheer op twee gebieden na – Eco Ideas voor Lifestyles en Eco Ideas voor Business-styles, ofwel promoten van duurzaam leven en reductie van de invloed van bedrijfsactiviteiten op het milieu. Wij wachten op de voorbeelden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.