23 december 2013

‘Rationaliseer inkoop duurzame kantoorartikelen’


Duurzaam inkopen blijft een duurzaam gegeven. Overheden hebben de belofte gedaan 100 procent duurzaam in te kopen, maar tot nu toe is prijs toch nog steeds het belangrijkste criteria. ‘En dat is niet alleen jammer voor het milieu’, zegt Jenny Keijers, Marketing Executive van Viking. ‘Het is ook een gemiste kans voor de bedrijven zelf. Want door duurzaam in te kopen besparen organisaties geld. Bovendien helpt het om processen efficiënter in te richten. 

Volgens Keijers hoeft duurzaam inkopen niet ingewikkeld te zijn. ‘Kijk eens naar kantoorproducten, commodity-producten bij uitstek. Iedereen heeft pennen en blocknotes op zijn bureau liggen. Maar wie is zich ervan bewust dat er een keuze is tussen niet duurzame en duurzame varianten van deze producten?

Rationele inkoop
Keijers is ervan overtuigd dat bedrijven veel winst kunnen halen uit het analyseren van aankoop- en werkprocessen. ‘De grootste winst zit niet in de inkoopprijs. Dat dubbeltje dat een archiefmap uit China goedkoper is, ben je waarschijnlijk al na een jaar kwijt. Want dan is die map kapot en moet er een nieuwe aangeschaft worden. Nee, de grootste winst zit in rationeel inkopen. Centraliseer de inkoop van kantoorartikelen, zodat leveringen op één dag plaatsvinden. Dat scheelt heel veel kilometers en dus CO2-uitstoot.’

Keijers pleit er ook voor dat bedrijven gebruik gaan maken van de informatie die te vinden is op websites. ‘Op Sustainable Office kunnen bedrijven zoeken naar duurzame kantoorartikelen. De database wordt gevuld door grote partijen in deze markt en inmiddels zijn er meer dan 8.000 producten te vinden. Voor inkopers is dat heel erg handig. Dat geldt ook voor de informatie die te vinden is op de website van EnergyStar.

Aan de inkoopkant is volgens Keijers ook veel winst te halen door verder te kijken dan alleen de prijs. ‘De prijs is maar een deel van een product. Het is ook belangrijk te weten hoe het product is geproduceerd, welke materialen er zijn gebruikt. Is een fabrikant bijvoorbeeld bezig zijn productie duurzamer te maken? Wordt het product op een goede manier gerecycled en worden materialen hergebruikt? Juist inkopers kunnen met hun keuzes het verschil maken. En er gebeurt echt heel erg veel. Veel meer dan je aan de buitenkant van een printer of archiefmap kunt zien. Het is niet voor niets dat een aantal producenten van archiveringsmappen tot de koplopers in de cradle-to-cradle markt behoort.’

Printomgeving
Ook het verduurzamen van de printomgeving kan volgens Keijers nog veel beter. ‘Inkopers kunnen ook hier, door te kijken naar werkprocessen en verbruik, snel geld verdienen. Hoeveel printers worden nooit gebruikt? Hoeveel meter papier ligt er jaarlijks naast de printer? Dat is zonde, als je bedenkt dat het zo gemakkelijk is om dat te voorkomen. Zorg ervoor dat je de juiste printer of MFP kiest voor jouw bedrijf en stel software zo in, dat duplexprint standaard is. Dan ben je al een heel eind. En zorg dat je weet wat de TEC-waarde van de printer is. Deze zegt iets over het energieverbruik tijdens het verbruik.

Het zijn simpele stappen die meteen zorgen voor minder energieverbruik, minder verbruikskosten en een verbetering van de producten in de keten. Dus waarom wachten?
 
 

 

 

5 opmerkingen:

  1. Wij hebben laatst een seal apparaat gekocht waardoor we minder plastic zakjes hoeven te gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hele handige tip, die iedereen snel kan invoeren. Dank!

      Verwijderen
  2. Zaken die soms zo logisch lijken, blijken in de praktijk niet zo vanzelfsprekend te zijn. Helemaal eens met jullie standpunt, er kunnen op een relatief uiterst eenvoudige manier veel winsten behaald worden, hier moet echter wel vanuit het management pro-actief op ingespeeld worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Steun van het management is onontbeerlijk. Kijk eens rond met je team, en inventariseer wat er allemaal mogelijk is. Het hoeft niet allemaal heel veel geld te kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed artikel! Wij bestellen ook zoveel mogelijk op één plek en in één levering (hardware, software, printers,inkt, bureaustoelen en ander zaken) om zo min mogelijk te belasten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.