10 februari 2011

Duurzaam vervoersbeleid leidt tot gedragsverandering

Steeds meer organisaties doen aan duurzaam vervoersbeleid. Dat duurzame vervoersbeleid leidt bij een overgrote meerderheid (80%) van de organisaties tot een zichtbare gedragsverandering bij medewerkers. Dit blijkt uit een onderzoek door Twynstra Gudde Adviseurs en Managers onder bezoekers van de Ecomobiel vakbeurs vorig jaar.
Imago
In het onderzoek geeft 84% van de respondenten aan dat er binnen hun organisatie beleid is op het gebied van duurzame mobiliteit of dat dit binnenkort wordt ontwikkeld. De belangrijkste beweegreden om dit beleid te ontwikkelen is het imago van de organisatie. Kostenbesparing en het terugdringen van de CO2-uitstoot komen op een tweede plek.

Alternatieve vervoersmiddelen
Dit vertaalt zich ook in de manier waarop bedrijven naar de overheid kijken. Slechts 17% van de bedrijven geeft aan dat de overheid een belangrijke speler is bij dit onderwerp. En maar 11% van de bedrijven heeft duurzaam vervoersbeleid om te voldoen aan wetgeving. Het beleid vertaalt zich grotendeels naar vervoersmiddelen: 66% geeft aan dat de organisatie alternatieve vervoersmiddelen heeft aangeschaft. Het merendeel grijpt naar elektrische en hybride alternatieven, maar ook naar het openbaar vervoer en de fiets.

Of deze maatregelen bij gaan dragen aan de verduurzaming van de organisatie valt te bezien: maar 46% van de respondenten verwacht dat de maatregelen echt zoden aan de dijk zet. Waarschijnlijk omdat de aanschaf van bijvoorbeeld een enkele elektrische auto, zoals nu vaak gebeurt, nog niet genoeg is.

Ander gedrag werknemers
Desondanks zijn de uitkomsten van het onderzoek positief. Want als blijkt dat de medewerkers hun gedrag zich aanpassen, zal het bedrijf geneigd zijn om eerder en in meer maatregelen te investeren.

Uitkomsten onderzoek
- 84% van de organisaties heeft (binnenkort) beleid op het gebied van duurzame mobiliteit;
- De meeste doen dit voor het imago en een goede marketing. Het terugdringen van de CO2 en kostenbesparing volgen op een gedeelde tweede plek;
- Het beleid vertaalt zich grotendeels naar vervoersmiddelen, 66% geeft aan dat de organisatie alternatieve vervoersmiddelen heeft aangeschaft;
-80% van de medewerkers past zijn gedrag aan door het gevoerde beleid;
- Opmerkelijk is de verwachting van het uiteindelijke effect. Het gebruik van duurzame mobiliteit binnen organisaties wordt te laag geacht om écht bij te dragen aan de verduurzaming van de organisatie: 46% van de respondenten geeft dit aan;
- Slechts 17% van de bedrijven geeft aan dat de overheid een belangrijke stakeholder is in dit spel.

Lees hier aanvullende informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.