03 december 2012

Duurzamer werken in uw bedrijf. Wat zijn de lessen van 2012?


Er zijn vragen die steeds weer terugkomen als wij met mensen spreken over het verduurzamen van hun organisatie. Maar er zijn ook terugkerende successen, tips en weetjes die als een deken over iedere organisatie gelegd kunnen worden en die anderen kunnen helpen in het proces. Wij verzamelden een aantal van deze uitspraken het afgelopen jaar.

Gaat u aan de slag met duurzaamheid binnen uw organisatie? Wat de doelstelling van uw duurzaamheidsbeleid ook is, en of het nu gaat om grote of kleine processen, onderstaande tips en gedachtesteunen kunnen wellicht helpen. Aanvullingen zijn welkom!
  • Haal het management aan boord. Zonder hun steun lukt het niet processen te veranderen.
  • Cultuurverandering kost tijd en vraagt veel energie en doorzettingsvermogen.
  • Om innovatie te bevorderen moet niet alleen de resultaten, maar ook de poging worden beloond.
  • Ga behoedzaam om met degene die de eerste stap zet. De eerste stap is vaak het moeilijkst.
  • Beloning is een krachtige stimulans, maar moet liever gericht zijn op emotie dan op persoonlijk gewin (bv prijs is een donatie aan een goed doel).
  • Accepteer dat duurzaamheid ook onduidelijkheden oproept. Maar spring toch in het diepe, anders bereik je niets.
  • Werk niet alleen aan interne processen, maar ook aan de supply chain. Daar ligt de belangstelling van veel stakeholders.
  • inkopers hebben veel invloed op de milieu-impact van een organisatie. Kleine aanpassingen op dit terrein kunnen enorm veel invloed hebben.
  • Vertel leveranciers dat ze niet meer mogen leveren als zij hun duurzaamheidsbeleid niet op orde hebben of krijgen.
  • Vertaal de gestelde duurzaamheidsdoelstellingen in relevantie voor stakeholders en doelgroepen.
  • Maak gebruik van communicatieprofessionals om communicatieuitingen te produceren. Zij hebben hier verstand van.
  • Deel succes. Case studies; testimonials en artikelen zijn krachtige middelen om aandacht te krijgen. Mensen houden ervan deze te horen.
  • Eerst emotie, dan feiten. Pak de aandacht met emotie en onderbouw deze met feiten.
  • Maak de boodschap snel helder door deze te larderen met 'wist je dat's...', of 'mythes rond...'.
Aanvullingen, tips? Deel ze hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Graag! Maar de redactie keurt reacties wel eerst even goed.