12 juni 2013

Hoeveel CO2 wil jij uitstoten?

Begin mei hadden we het genoegen als mensheid een ongekend record te halen. Nog niet eerder was het voorgekomen dat tijdens het bestaan van de mensheid er 400 PPM (parts per Miljon) in de atmosfeer voorkwamen. En dat is nu gelukt.

Het aantal PPM's in de lucht is direct gekoppeld aan een verhoogde uitstoot van CO2. Het teveel aan CO2 zorgt voor klimaatverandering. Met andere woorden: we zijn met gillende sirenes op weg naar een wereld die ruim boven 2 graden warmer zal zijn. En dat heeft heel veel gevolgen voor mensen over de hele wereld.

Ondanks de recordhoogte van 400 PPM die wij als mensheid toch maar mooi hebben bereikt, lijken we nog niet genoeg te hebben van records. We gaan ook als vanouds door met het uitstoten van CO2; vorig jaar weer een recordhoogte bereikt. Want niet alleen wij krijgen er geen genoeg van; opkomende landen doen inmiddels ook volop mee.

Is dat een probleem? Jazeker, maar het probleem van CO2 lijkt niet meer gezien te worden. Dat probleem  is de afgelopen jaren mooi weggemasseerd. Wat dat betreft heeft de PR-machine zijn werk goed gedaan: zaai zoveel twijfel over de oorzaak van klimaatverandering, dat het hele onderwerp in een kwaad daglicht komt te staan.

Vandaag kopt dagblad Trouw:

CO2-uitstoot breekt record, maar nieuwe kolencentrales blijven komen


Want er zitten maar liefst 1200 nieuwe kolencentrales in de pijplijn. 

Het wordt toch zo langzamerhand tijd dat wordt gezien dat niet energie, maar CO2, en dus fossiele energie het probleem is. We moeten het hebben van duurzame energie, ofwel energie die geen CO2 uitstoot.

Verwarring
De consument is ondertussen in verwarring. Want waar hij de afgelopen tijd alleen maar hoorde dat de energierekening zal stijgen, blijkt nu dat de prijzen dalen. Dat kan omdat er minder energie is verbruikt door de crisis en doordat de USA zich heeft bekeerd tot Schaliegas. Dat dit uitstel is van executie weet niet iedereen. Schaliegas en -olie is, ook in de USA, economisch nog niet winstgevend en het leidt tot een verpest milieu. Kijk maar eens wat het in Canada voor Beaver Lake  betekent. 

Voor Nederland is het nog niet eens zeker of hier uberhaupt Schaliegas gewonnen kan worden. En ook hier zijn er veel bezwaren, onder andere van waterwinbedrijf Vitens. Het is dus beter deze grondstoffen te laten waar ze zitten: in de grond. 

Maar de dalende energieprijzen hebben nog een ander groot nadeel: het betekent dat er minder investeringen worden gedaan in duurzame energie. En dat is op de lange termijn het grootste probleem. 

Die investeringen krijgen we alleen maar terug, als we weer teruggaan naar de basis van de discussie: teveel CO2 uitstoot lijdt tot klimaatverandering. Daar is geen speld tussen te krijgen. 











05 juni 2013

Dit is deeleconomie

sitestat

30 mei 2013

Rust en concentratie op kantoor door glazen scheidingswanden

Waar we vroeger kantoorruimtes hadden met allemaal hokjes per afdeling, zien we nu grote open kantoorruimtes. Men wil niet meer in hokjes denken en met heel veel lagen werken in een organisatie, maar één kantoorvloer met een open structuur, waardoor het kantoor ook nog eens veel groter lijkt. Het volgende probleem komt dan alweer om de hoek kijken; de rust en stilte is verdwenen in het moderne kantoor.

Concentratie op de werkvloer is vereist
Een grote open ruimte zorgt ervoor dat samenwerken vergemakkelijkt wordt, maar daarbij wordt de mogelijkheid om zich goed te kunnen concentreren vaak verminderd. Collega’s die met elkaar aan het brainstormen zijn, een conference call of een collega die de hele dag klanten aan het bellen is. Gezellig, maar dit komt niet ten goede van de concentratie van je medewerkers. De mogelijkheid om in rust en stilte geconcentreerd te kunnen werken is voor iedere soort baan noodzakelijk.

Glazen scheidingswand biedt veel voordelen tot rust
Wil je toch de open werkruimte behouden, zonder medewerkers in afgesloten hokjes te proppen? Dan biedt een glazen scheidingswand uitkomst. Een glazen scheidingswand zorgt ervoor dat je de open ruimte behoudt omdat je alsnog door alle ruimtes heen kunt kijken. Tevens blijft het kantoor hierdoor groot lijken en gaat er niets van je ruimte verloren.

Door het plaatsen van glazen scheidingswanden worden medewerkers wel gezien, maar niet gestoord. Dit is een groot voordeel, omdat je zo overzicht houdt. Het is ook mogelijk open vergaderruimtes te creëren voor meetings. Zo zit je nooit meer in een opgesloten hok tijdens een urenlange meeting.

Soorten glazen scheidingswanden
Er zijn veel verschillende soorten scheidingswanden voor kantoren. Je kunt kiezen voor compleet glazen scheidingswanden, maar ook voor halfdichte wanden, waarbij bijvoorbeeld de onderkant dicht is. Natuurlijk is het ook mogelijk om een gedeelte af te schermen door middel van ondoorzichtige folie. Zo behoud je toch de ruimte, maar wordt er wel meer privacy gecreëerd.

Kies voor kwaliteit
Zo’n glazen scheidingswand is ontzettend mooi en creëert niet alleen ruimte, maar geeft je kantoor ook een moderne en minimalistische uitstraling. Wil je rustige werkplekken creëren door middel van glazen scheidingswanden, dan moeten deze natuurlijk geluidsdicht zijn. Helaas bieden veel glazen scheidingswanden niet het optimale resultaat, waardoor gesprekken in andere ruimtes te horen zijn. Heb je besloten glazen wanden te plaatsen in je kantoor, kies dan voor kwaliteit. Zo voorkom je dat er alsnog geen rustige werkplekken zijn waar in concentratie kan worden gewerkt.


Dit blogartikel is geschreven in samenwerking met www.awall.nl

28 mei 2013

De directie heeft het minste last van hoofdpijn

Fellowes liet onderzoek doen naar ergonomische werkomstandigheden onder 4000 respondenten in Europa.

Van de Nederlandse werknemers heeft 20% in de afgelopen drie jaar last gehad van hoofdpijn als rechtstreeks gevolg van het werken aan een computer, laptop of tablet.
Op junior-managementniveau was dit met 25% iets hoger.

Op directieniveau is er nauwelijks last van hoofdpijn: slechts 7% maakte er melding van.

Zie de infographic hieronder:

27 mei 2013

Communiceren over MVO: zorgt voor betekeningsvolle impact

Cone Communication en Echo Research voerden een wereldwijd onderzoek uit onder 10.287 consumenten in de 10 grootste landen ter wereld naar MVO communicatie. Uit het onderzoek blijkt dat het niet langer de vraag is óf een bedrijf aan MVO-communicatie moet doen, maar hoe zij kunnen zorgen voor een echte en betekeningsvolle impact.

14 mei 2013

Energieleveranciers Jokkebrokken?

Consumenten die aarzelen om groene stroom aan te schaffen, zullen voorlopig nog wel even wachten. Vanochtend stond groot in een aantal kranten een paginagrote advertentie van de NEM,  Nederlandse Energie Maatschappij met als kop JOKKEBROKKEN.

Wat is er aan de hand? De NEM biecht op dat de sector niet zo groen is als er beweert wordt. Er wordt groene stroom geïmporteerd en een groot deel wordt geproduceerd uit biomassa. Biomassa is omstreden, omdat het concurreert met de voedselvoorziening.

Het artikel zal nog de nodige stof doen opwaaien de komende dagen. De grote vraag is natuurlijk, waarom kiest NEM deze strategie?

Het lijkt alsof NEM de deur openzet naar betrouwbare informatie en transparantie. Maar in feite zegt NEM alleen maar zaken die iedereen al had kunnen weten via deze website van Hier. Ik zou wel een bewijs willen zien voor het lobbywerk achter de schermen.

NEM geeft in het persbericht niet aan wat hun plannen zijn voor de toekomst, of zij ambities hebben om iets met duurzame energie te doen. Ik ga ervanuit dat die plannen alsnog volgen, anders is zo'n campagne alleen maar onduidelijk en schadelijk. Als het hun plan was om ruis te veroorzaken, dan is dat gelukt. Ik ben benieuwd naar de reacties van NUON, Essent en anderen.

Voor alle duidelijkheid hieronder het persbericht van NEM:


De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) onthult vanaf vandaag de publieke geheimen van de energiemarkt. Is groene stroom in Nederland wel groen? Waar komt onze energie eigenlijk vandaan? Hoe houden energie-aanbieders hun prijzen laag? Dit doet het bedrijf door in de nieuwe reclamecampagne alle onzin in de energiemarkt aan de kaak te stellen. NLE voert al enige tijd een lobby achter de schermen om een einde te maken aan alle onzin die in de energiemarkt verteld wordt en de energiemarkt voor consumenten transparant en begrijpelijk te maken. Vanaf vandaag vindt de lobby niet alleen meer achter de schermen plaats, maar toont het bedrijf de eerlijke verhalen over de energiemarkt in een nieuwe reclamecampagne.

Groene stroom voor € 1,44
Met het afnemen van groene stroom denken veel huishoudens hun steentje bij te dragen aan een milieubewust en duurzaam Nederland. Maar feit is dat groene stroom vaak helemaal niet zo groen is. Tijd om het eerlijke verhaal te vertellen, vindt Harald Swinkels, Algemeen Directeur van de Nederlandse Energie Maatschappij.


“Consumenten hebben anno 2013 behoefte aan openheid en een eerlijk verhaal. Mensen willen weten hoe groen hun groene stroom daadwerkelijk is. En het feit is, dat die meestal helemaal zo groen niet is. Smerige stroom kan door het aanschaffen van de juiste certificaten groen verklaard worden. De kosten? €1,44 om een heel huishouden een jaar lang van deze zogenaamde ‘groene stroom’ te voorzien”, aldus Harald Swinkels “Wij willen onze plek als uitdager in de gesloten energiemarkt verder verstevigen en daarbij hoort openheid van zaken. Dit past ook bij onze algemene missie: het openbreken van de energiemarkt.”

Nieuwe campagnestrategie
De rebelse energie-aanbieder is de afgelopen jaren niet te missen geweest met zijn opvallende reclame-uitingen, met daarin onder andere BN’ers als Frans Bauer, Johan Derksen en Natasja Froger. Na het trekken van de aandacht met de veelbesproken reclames brak de energiemarkt open en ontstond er een algehele verlaging van het prijsniveau. In de huidige campagne onthult NLE zaken die de energiemarkt liever geheim houdt. 


De nieuwe reclamecampagne is onderdeel van de nieuwe strategie van NLE. Om de aangepaste koers te onderstrepen introduceert NLE vandaag eveneens de nieuwe pay-off ‘Kom erbij’. Een nieuwe tone of voice die past bij deze vervolgstap van de uitdager. “Betraden we voorheen de energiemarkt op een nogal directe en behoorlijk aanwezige wijze, nu doen we dat op een sympathiekere manier door het eerlijke verhaal te vertellen. Consumenten moeten weten hoe de vork in de steel zit en op basis daarvan beslissingen kunnen nemen”, voegt Swinkels daaraan toe.



08 mei 2013

Visiestuk circulaire economie

The Circle Economy brengt met denktank IMSA Amsterdam het rapport ‘Unleashing the Power of the Circular Economy’ uit. Het rapport is een visiestuk waarin de algemene richting wordt uitgezet, evenals de te nemen stappen door overheid, bedrijfsleven, wetenschap en NGO’s. Doel is om de circulaire economie versneld te ontketenen.

Interessant rapport, en belangrijk onderwerp. Lezen dus!

07 mei 2013

Stopcontact op zonne-energie

Briljant en eenvoudig. Een stopcontact op zonne-energie dat je op je raam plakt:




In het ontwerp zit ook een converter, dus zonne-energie is meteen omgezet in elektriciteit.

26 april 2013

Samenwerking Solarwijzer en VanAtotZon

Solarwijzer en VanAtotZon werken vanaf nu samen. De twee bedrijven bundelen de krachten om op relevante en neutrale informatie over zonne-energie in Nederland beschikbaar te maken voor consumenten en zakelijke gebruikers.

Gecertificeerde VanAtotZon experts bieden (internationaal) maatwerk advies voor de zakelijke zonnestroom markt met als nieuwste dienst de MKB PV-scan. Solarwijzer biedt een online platform voor zonne-energie installateurs en de mileubewuste consument.

19 april 2013

Toekomst van gebouwen en voedselvoorziening

Hoe ziet de stad van de toekomst eruit? Gebouwen en voedselvoorziening gaan heel goed samen.

Kijk maar eens naar deze video van vastgoedontwikkelaar OVG



Wat zijn jouw ideeën?

17 april 2013

Energieverbruik hoger in 2012

Ontwikkeling energieverbruik per energiedrager, 2012*

Het energieverbruik in Nederland in 2012 was met 1,3 procent iets hoger dan in 2011. Er is meer energie verbruikt, omdat het kouder was dan in 2011. Ook zijn in de petrochemische industrie meer olieproducten verbruikt.



Het verbruik van aardolie en -producten steeg met 3,3 procent. Ondanks de economische teruggang trok de buitenlandse vraag naar Nederlandse petrochemische producten aan. Het verbruik van olieproducten in de petrochemische industrie steeg daardoor. Deze producten worden ingezet als grondstof voor het maken van kunststof. Het olieverbruik voor het vervoer nam licht af. Er is dus minder benzine en diesel getankt.

Aardgas- en steenkoolverbruik voor elektriciteitsproductie

Meer steenkoolverbruik
Het steenkoolverbruik steeg in 2012 met 10 procent sterk. Er werd meer steenkool gebruikt voor de productie van elektriciteit (+ 16 procent). Deze ontwikkeling is prijsgestuurd. Steenkool was vorig jaar relatief goedkoop ten opzichte van aardgas. In totaal is er wel circa 2 procent minder elektriciteit verbruikt in ons land in 2012. Faillissementen van enkele grootverbruikers speelden hierbij een belangrijke rol.

 

16 april 2013

Duurzaam printen belangrijk voor MKB

Het milieu staat nog steeds hoog op de agenda bij Europese MKB-bedrijven: 46 procent van hen geeft aan het energieverbruik bij printen als punt van zorg te zien. Ook de vraag naar recyclingprogramma’s voor zowel hardware als consumables, het gebruik van gerecycled papier en de behoefte aan minder verpakkingsmateriaal zijn issues die spelen, zo meldt Vipdoc op haar website.
 Dit blijkt uit de recente whitepaper van IDC, 'SMB Buying Considerations for Smarter Business Printing', gesponsord door OKI Systems.

 Europese MKB’ers hebben ‘groene’ functies tegenwoordig vaak bovenaan hun verlanglijstje staan als zij IT-hardware aanschaffen. 61 procent van hen heeft eigenschappen als duplex printen en laag energieverbruik inmiddels geïntegreerd in het groene IT-beleid van het bedrijf. Het feit dat zij ook de recycling van cartridges, het gedrag van medewerkers en de reputatie van de aangeschafte merken belangrijk vinden, bevestigt het beeld dat zij zich serieus inspannen om te komen tot een allesomvattende aanpak ter verbetering van hun milieuprestaties.

11 april 2013

Help je mee werkomgevingen duurzamer te maken?

Hoe krijgen we het voor elkaar alle werkomgevingen duurzamer te maken? Daarvoor wil ik  alle volgers en bezoekers van DuurzamerWerken en Duurzaam Kantoor bij elkaar brengen in het PULSE platform. Het platform kan dan de kracht van het  netwerk gebruiken om dingen voor elkaar krijgen.

Waarom is PULSE belangrijk?
We lopen in Nederland hopeloos achter op het gebied van CO-2 vermindering. Doelen die binnen EU zijn afgesproken, worden niet gehaald. Aandacht voor duurzaamheid op de werkplek zorgt ervoor dat er bewustwording komt. En dat is stap 1. Het PULSE netwerk kan helpen dit voor elkaar te krijgen. Bovendien kunnen de talenten binnen de groep best eens gaan zorgen voor interessante oplossingen, waar we nu nog niet aan denken!

Bovendien is duurzaamheid ook voor werkgevers interessant. Kijk maar hier voor 10 redenen voor een duurzaam kantoor.

Wat krijg jij van PULSE?
Wanneer iedereen in het netwerk tijd, ideeën en spullen aan elkaar beschikbaar stelt om gezamenlijke doelen te bereiken, krijg je toegang tot kennis en kunde van heel veel professionals; een groot netwerk; ondersteuning bij het behalen
van je MVO-doelstellingen; lol van (sociale) overwaarde; je leert samenwerken op een vernieuwende manier en vergroot de (duurzame) zichtbaarheid van je bedrijf.

Help je mee van PULSE een krachtig platform te maken? Op 16 mei is de eerste Brainstormbijeenkomst in Eindhoven. Kom je ook? Meld je dan hier aan!

Plaats en tijd:
Je bent welkom van 14.00 uur bij Regelrecht buro van ideeën, Torenallee 30-02, Apparatenfabriek, 5617 BD Eindhoven.

PULSE is een initiatief van DuurzamerWerken.

02 april 2013

Ruil je mobiel in voor cash

Wat een goed idee. Met deze automaat, de Eco-ATM ruil je je mobiel in tegen geld. De organisatie, Eco-ATM uit San Diego, hergebruikt vervolgens de materialen. Zullen we deze maar eens naar Nederland halen?


21 maart 2013

Gecrowdsourced assortiment bij SuperBrugsen

Hoe geef je klanten en inkopers meer invloed op jouw producten? Neem een voorbeeld aan Deens Supermarktbedrijf SuperBrugsen. Via crowdsourcing wordt een assortiment van 500 producten samengesteld. Het ultieme: 'U vraagt, wij draaien'.

 En het werkt. Inmiddels heeft de supermarkt 250 vestigingen die een mix bieden van lokale en internationale producten. En ze maken winst.

Lees in deze blog meer over SuperBrugsen.

Wat kost CO2?

De ware kosten van CO2 gebruik. Deze video vertelt hoe het zit.


19 maart 2013

15 maart 2013

Meer energieverbruik ondanks zuiniger apparatuur

Apparatuur wordt steeds zuiniger, maar we hebben we wel steeds meer van in huis. En dus stijgt het energiegebruik.

Het Planbureau voor de Leefomgeving maakte er deze infographic van:


Hoe zou dat op kantoren zijn?

12 maart 2013

Welke smartphone is fair? Smart Phones, Dumb Companies

Eén van de meest integrere journalisten die ik ken is George Monbiot. Hij is een onderzoeksjournalist, die met weloverwogen artikelen zijn mening over duurzaamheid, diversiteit, mvo en klimaatverandering niet onder stoelen of banken steekt. Monbiot schrijft voor The Guardian.

Onderstaande blog wilde ik jullie niet onthouden. Het is in het Engels, maar ik ga ervan uit dat dat voor de meesten geen probleem is. Mombiot gaat op zoek naar een 'faire' smartphone, waarvan de componenten niet met bloed zijn gewonnen.

Overigens: het is een misser van Vodafone dat de website naar de ecoscore  niet werkte. In Nederland werkt hij wel: http://over.vodafone.nl/duurzaam/handige-tips-tools/eco-score/de-eco-score-toegelicht

De conclusie van Monbiot: Nokia is voorlopig de beste optie, totdat de smartphone van Fairphone wordt geïntroduceerd.

Toch maar eens op zoek gaan naar een echte, faire telefoon?

Smart Phones, Dumb Companies

By George Monbiot, published in the Guardian 12th March 2013

If you are too well connected, you stop thinking. The clamour, the immediacy, the tendency to absorb other people’s thoughts, interrupt the deep abstraction required to find your own way. This is one of the reasons why I have not yet bought a smartphone.

But the technology is becoming ever harder to resist. Perhaps this year I will have to succumb. So I have asked a simple question: can I buy an ethical smartphone?

There are dozens of issues, such as starvation wages, bullying, abuse and 60-hour weeks in the sweatshops manufacturing them, the debt bondage into which some of the workers are pressed, the energy used, the hazardous waste produced. But I will concentrate on just one: are the components soaked in the blood of people from the eastern Democratic Republic of Congo? For 17 years, rival armies and militias have been fighting over the region’s minerals. Among them are metals critical to the manufacture of electronic gadgets, without which no smartphone would exist: tantalum, tungsten, tin and gold.

While these elements are by no means the only reason for conflict there, they help to fund it, supporting a fragmented war that – through direct killings, displacement, disease and malnutrition – has now killed several million people. Rival armies have forced local people to dig in extremely dangerous conditions, have extorted minerals and money from self-employed miners, have tortured, mutilated and murdered those who don’t comply and have spread terror and violence – including gang rape and child abduction – through the rest of the population(1,2). I do not want to participate.

None of the campaigning groups wants companies to stop buying minerals from eastern Congo. Global Witness and FairPhone, for example, point out that mining supports many families in a country where 82% are considered underemployed(3). But they also insist that the trade can be dissociated from violence: if, and only if, companies ensure they’re not buying minerals which have passed through the hands of militias. Given the potential damage to their reputations, you might have expected these firms to take the issue seriously. With a few exceptions, you would be wrong.

I began with the retailers, and the results were disappointing. Vodafone, for example, claims to have developed a social and ecological rating system, enabling its customers “to make informed decisions about the mobile phone they choose to buy.”(4) Its website says this system “was launched in the Netherlands in 2011 and will be introduced to other European markets in 2012.” But all you get when you click on the link is “page not found”(5). In Dutch. As for its claim that an ethical score “is displayed next to the product, whether you are buying online or in store”(6), I have been unable to find any such scores on its UK site.

O2 says “we want to share information about the social and environmental impact of the products we sell, to help customers make the right decisions.”(7) Click on the link and what do you get? A list of its monthly tariffs(8). It does provide eco-ratings beside its phones, but the scores are unexplained, so we can’t see which issues are taken into account.

Of the manufacturers, Nokia appears to have gone furthest, and its efforts are quite impressive. Since 2001 – long before most other companies began to take an interest – it has tried to remove illegally-mined tantalum from its supply-chain(9). It now instructs its suppliers to map the routes these metals take before they reach the company. The problem is far from solved: it tells me that “there has been no credible system in the electronics industry that allows a company to determine the source of their material”. There are now six initiatives by governments, voluntary groups and companies to try to get the blood out of mobile phones, and Nokia is involved in all of them(10).

Apple’s response was less detailed and less persuasive. To give you an idea of how complex the problem has become, it has discovered that its metals are supplied by 211 smelters, liberally distributed around the planet(11). Any of them could be using minerals seized by militias in Congo. But the fact that it has mapped its own supply chain is a good sign.

Two years ago Motorola launched a scheme – which looks credible – whose purpose is to buy conflict-free tantalum from eastern Congo(12). Projects of this kind, which start at the beginning of the long chain of suppliers, provide an income for local people, while guaranteeing that armed psychopaths have not profited from the sale of your phone. It’s hard to see why all the manufacturers can’t join it.

Other companies, hiding behind their trade associations, have done all they can to undermine these efforts. Two months ago a new provision of the US Dodd Frank Act, which obliges companies to discover whether the minerals they buy from Congo are funding armed groups, came into force. It should have happened before, but it was delayed for 16 months by corporate lobbyists. Thanks to their efforts, and after 17 years of ignoring the issue, companies will still be allowed to dodge their duty for another two years, by stating that they don’t know where the minerals come from.

Even this was not enough for them. Three corporate lobby groups – the National Association of Manufacturers, the US Chamber of Commerce and the Business Roundtable – are now sueing the US government to have the new law set aside(13). Global Witness has called on some of their members – including Caterpillar, Dell, Honeywell, Motorola, Siemens, Toyota, Whirlpool and Xerox – to publicly distance themselves from the lawsuit, without success.

It suspects that some firms are “using the anonymity provided by the industry associations to try to weaken the law” while making public statements about how ethical they are. I ran out of time to pursue this question, but perhaps we could crowdsource it. Let’s contact the phone manufacturers to discover whether they belong to these lobby groups, and ask whether they will publicly denounce the lawsuit and suspend their membership until it is dropped. That would be a good test of where they really stand.

I haven’t yet made a decision. There are all the other issues to investigate, including the remarkably short life of these phones (a twitter poll I conducted suggests that most people replace them after between one and four years). Perhaps I will wait until FairPhone manufactures a handset(14). Or perhaps I won’t bother. I might resign myself to less immediacy, less accessibility and a little more space in which to think.

www.monbiot.com

References:

1. Global Witness, 2009. “Faced with a gun, what can you do?”: war and the militarisation of mining in Eastern Congo. http://www.globalwitness.org/sites/default/files/pdfs/report_en_final_0.pdf

2. http://www.raisehopeforcongo.org/content/initiatives/conflict-minerals

3. See also Testimony by Mvemba Phezo Dizolele, 10th May 2012. http://financialservices.house.gov/uploadedfiles/hhrg-112-ba20-wstate-mdizolele-20120510.pdf

4. http://www.vodafone.com/content/index/about/sustainability/eco-rating.html

5. http://over.vodafone.nl/duurzaam/klant-control/eco-score

6. http://www.vodafone.com/content/index/about/sustainability/eco-rating.html

7. http://www.o2.co.uk/thinkbig/planet/sustainableproducts/ecorating

8. http://www.o2.co.uk/tariffs/paymonthly

9. http://www.nokia.com/global/about-nokia/people-and-planet/supply-chain/supply-chain/

10. The Global e-Sustainability Initiative, the Electronics Industry Citizenship Coalition, the OECD Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains of Minerals from Conflict-Affected and High-Risk Areas, the Public-Private Alliance for Responsible Minerals Trade, Solutions for Hope and the Conflict Free Smelter assessment programme.

11. http://www.apple.com/supplierresponsibility/labor-and-human-rights.html

12. http://solutions-network.org/site-solutionsforhope/

13. http://www.globalwitness.org/library/companies-must-come-clean-conflict-minerals-lawsuit

14. http://www.fairphone.com/

11 maart 2013

PvdA wil toezichthouder voor duurzaam ondernemen


De PvdA wil een nationaal toezichthouder verantwoord ondernemen aanstellen. Dat stelde Kamerlid Jan Vos (PvdA) vorige week voor in de Tweede Kamer tijdens een debat met minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel).

Nationaal Contact Punt
De minister wil bekijken of ze het Nationaal Contact Punt (NCP) zo kan inrichten dat het een toezichthouder wordt. Voor de zomer hoopt ze met een plan te komen. De nationale toezichthouder moet bedrijven in de gaten gaan houden of ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op dit moment helpt het NCP bedrijven om richtlijnen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen in de praktijk te brengen. Het contactpunt bemiddelt tevens bij conflicten over de interpretatie van de richtlijnen, die zijn opgesteld door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

Verantwoord ondernemen
PvdA-Kamerlid Jan Vos vindt dat bedrijven moeten worden aangepakt wanneer ze onverantwoordelijk omgaan met energie, grondstoffen, milieu en mensen. “De PvdA vindt handel een belangrijke motor voor ontwikkeling en wil dat handel op verantwoorde wijze wordt bedreven”, licht Jan Vos toe op de website van de PvdA. “Wij willen dat bedrijven zo opereren dat mensenrechten niet worden geschonden, en dat hun activiteiten niet schadelijk zijn voor het milieu. Bedrijven moeten rapporteren over hoe zij dit doen.”

Verplicht rapporteren
De PvdA wil dit verplicht stellen voor bedrijven die overheidssteun ontvangen, bijvoorbeeld subsidies. “Deze verplichting is er nu niet. Wij willen dat bedrijven niet alleen aangeven of hun activiteiten al dan niet schadelijk zijn, maar ook dat zij rapporteren over de wijze waarop zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een nationaal toezichthouder moet controleren of dit ook op de goede manier, volgens internationale afspraken, gebeurt.”

Stevig mandaat
De SP is enthousiast over het idee. SP-Kamerlid Jasper van Dijk vindt wel dat de toezichthouder een stevig mandaat moet krijgen. Regeringspartner VVD is niet zo positief. Kamerlid Erik Ziengs is van mening dat bedrijven zelf de keuze moeten kunnen maken voor duurzaam ondernemen. De VVD is wel een voorstander van maatschappelijk verantwoord ondernemen, aldus Ziengs. Andere partijen kwamen met vragen over het voorstel. Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) vroeg zich bijvoorbeeld af hoe je de toezichthouder zo kunt ‘optuigen’ dat deze het ook kan opnemen tegen multinationals als Shell.

MVO Navigator
Op de website van het Nationaal Contact Punt staat onder meer de MVO Navigator. Met de MVO-navigator kunnen bezoekers zien welke richtlijnen en gedragscodes voor welke sector van toepassing zijn. Je kunt selecteren op sector, thema of allebei. Belangrijk om te weten: hoe hoger de gedragscode in de lijst, hoe meer aandacht voor verschillende OESO richtlijnen. Een gedragscode die zowel aandacht besteed aan arbeidsomstandigheden (richtlijn 4) en milieu (richtlijn 5) staat hoger dan een gedragscode die alleen over arbeidsomstandigheden gaat.

 Bron: Energie Ondernemer


06 maart 2013

St.Maartenskliniek Nijmegen krijgt duurzaam gebouw

In een nieuwsuitzending van regionale omroep Nijmegen1 wordt uitgelegd hoe duurzaam het nieuwe gebouw van de St. Maartenskliniek wordt. Er wordt onder andere warmte-koude opslag toegepast en er is een mobiliteitsplan opgezet. Het item komt als eerste aan de orde in onderstaande video en is gemaakt door Anne de Haan.



Nieuwsuitzending 20 februari door nijmegen1

28 februari 2013

De impact van innovatie

In het kader van het 50-jarige bestaan van Xerox Nederland dit jaar bezocht Xerox CTO Sophie Vandebroek het Nederlandse hoofdkantoor in Breukelen. Zij sprak uitgebreid over innovatie met diverse grote en kleine spelers uit het Nederlandse bedrijfsleven. Thema voor Xerox dit jaar is ‘Focus Forward’ en het doel van de bijeenkomst was elkaar te inspireren en deze inspiratie om te zetten in voordelen voor de klant.


“Innovatie is een groot en gedurfd onderwerp dat breed en gevarieerd kan zijn in z’n impact en de voordelen die het kan hebben voor bedrijven”, vertelde Vandebroek. “Innovatie is niet alleen een van de meest favoriete topics bij Xerox. Het zit in ons dna en is de kern van alles wat we doen. Daarmee willen we graag een inspiratiebron zijn voor andere bedrijven.”

Patenten
Xerox mag spreken over innovatie. Het bedrijf ontving het afgelopen jaar 1.215 Amerikaanse patenten. Samen met de 686 patenten van het Palo Alto Research Center (PARC) en joint venture Fuji Xerox, behoort Xerox met in totaal 1.900 patenten tot een van de top innovators in de wereld en zou het bedrijf als geheel een plekje hebben veroverd in de top 10 van de IFI Patent Intelligence lijst. In 2012 zijn er bijna 300 meer patenten voor de Xerox groep uitgegeven dan het jaar ervoor, een toename van meer dan 17 procent.

Video Focus Forward
Sophie Vandebroek deelde haar visie op Focus Forward en de rol van innovatie in een gesprek met Martijn Brand, algemeen directeur van Xerox Nederland. Bekijk een video van dat gesprek.



22 februari 2013

Doe je mee met Earth Hour?


Tijdens Earth Hour, op zaterdag 23 maart 20.30 uur, gaat overal ter wereld 1 uur het licht uit. Door middel van deze symbolische actie geven ieder jaar miljoenen mensen, bedrijven, organisaties en gemeenten aan dat we zuiniger moeten omgaan met onze aarde.

Verlichting altijd uit
Facilitair managers, gebouwbeheerders en -eigenaren en directies kunnen dit symbolische uurtje aangrijpen om in het vervolg altijd 's avonds de verlichting uit te doen. Doe jij ook mee?


21 februari 2013

Managers DC kennen energie efficiency doelstelling EU niet

Slechts 21% van Europese data center managers ondernemen actie om tegemoet te komen aan 20-20-20 doelstellingen van de Europese Commissie. De meeste IT professionals aarzelen om in beweging te komen, zo blijkt uit onderzoek van Emerson Network Power. De terughoudendheid komt vooral door een verwachtingspatroon van hoge kosten (48%) en vermeende gecompliceerdheid van het onderwerp (38%).

In 2007 stelde de EU de 20-20-20 doelstellingen vast, die ook gelden voor data centers. Deze kent drie doelen: 20% reductie in CO2 uitstoot, uitgaande van uitstoot in 1990; een vermeerdering van duurzame energiebronnen met 20% en een verbetering van energie-efficiency in de EU met 20%. Lees verder

19 februari 2013

Interface ontwerpwedstrijd: Breng ruimte in verbinding met natuur

Architecten, interieurontwerpers of ontwerp-of architectuurstudenten worden door tapijtleverancier Interface uitgedaagd om stedelijke ruimtes en interieurs te ontwerpen waarin de natuur wordt weerspiegeld en waarbij de menselijke ervaring en biofilische principes voorop staan. Biofilie is volgens Interface 'de instinctieve liefde van de mens voor de natuur'. Lees verder

14 februari 2013

De duurzame impact van 3D print op werkprocessen

De wereld van 3D print is fascinerend. Het aantal mogelijkheden groeit van dag tot dag en de techniek opent deuren naar geheel nieuwe businessmodellen.
Welke impact heeft 3D printen op het verduurzamen van werkprocessen? Wat is de impact van deze techniek op CO2-uitstoot? DuurzamerWerken stelde deze vraag in de Google+ groep 3D Printing en Printers NL, een snelgroeiende groep mensen die vanuit het werkveld of vanuit fascinatie de mogelijkheden van deze innovatieve techniek verkent. Wat denken jullie hierover?

Maar eerst, wat is 3D Print?
Een 3D-printer verschilt van de conventionele gewone printers door het feit dat deze objecten driedimensionaal afdrukt. Dit gebeurt door het laag na laag opbouwen van een 3D-model.  3D printing is één van de manieren om snel een prototype te maken. Daarnaast is het maken van zowel 0-series als eindproducten mogelijk.
Dat 3D printen tot de verbeelding spreekt, blijkt wel uit het steeds groeiende aanbod van sieraden, lampen, stoelen, iPad en iPhone hoezen en hoesjes. Deze video geeft een mooie indruk van de techniek.

Productieproces ingrijpend veranderd
In zogenaamde FabLabs, die in allerlei steden zijn te vinden, zijn mensen de mogelijkheden van 3D printers, lasersnijders en andere machines  aan het onderzoeken. De RepRap is een zelfbouw 3D printer die in staat moet zijn (een groot deel van) zijn eigen onderdelen opnieuw te printen. RepRap staat voor Replicating Rapid prototyper, een idee van dr. Adrian Bowyer van de universiteit van Bath uit Engeland. Zijn idee was ongetwijfeld de basis voor het boek Makers van Cory Doctorow, waarin 3D-techneuten aan de basis staan van een maatschappelijke omwenteling.
Toepassingsgebieden van Rapid Prototyping zijn architectuur (modellen, maquettes), interieurontwerp, voedingsmiddelenindustrie, juwelen, gereedschappen, educatie en niet te vergeten de gezondheidszorg. Inmiddels zijn de eerste botten geprint en worden 3D-modellen gebruikt om bij ingewikkelde hersenoperaties te oefenen voordat de patiënt op de operatiekamer ligt. Ook is inmiddels een eerste vulpen 3D geprint.
De techniek
Rapid Prototyping is een verzamelnaam voor verschillende technieken, die ieder hun eigen toepassing kennen. Bij 3D printers is het gemeenschappelijke kenmerk  materiaal laag voor laag wordt aangebracht. Afhankelijk van de techniek wordt achteraf een deel van het geprinte materiaal verwijderd, zoals bij PJT. Hierbij wordt het model in een gel-achtige materiaal gebouwd dat na de productie eenvoudig met een waterstraal kan worden verwijderd.

Een veelgebruikte methode bij 3D-printen is het gebruik maken van een fijn poeder (gips, plantaardige stoffen, bioplastic, polyurethaan, polyester, epoxy, enzovoort) , zoals inkjetprinters gebruiken, waarbij er telkens lagen van deze poeder met elkaar verbonden worden, bijvoorbeeld door verhitting middels een laserstraal, zodat deze een vaste vorm aannemen. Deze bindingen worden gedefinieerd door een CAD-bestand. Deze methode is de een methode waarbij je een model volledig met kleuren kunt uitprinten. Het is ook een snelle methode.
De ontwikkelingen gaan hard, zo kan bijvoorbeeld de LOM printer Mcor IRIS ook in kleur printen. Staples zet deze machine in Nederland in voor 3D services. Ook is het inmiddels mogelijk electronica te printen, waardoor het printen van 3D printers dichterbij komt.
Bekende technieken:
SLA:   StereoLithography Apparatus
SLS:  Selective Laser Sintering
FDM:  Fused Deposition Modeling
PJT:  Polyjet Technologie
3DP:  3D Printen
DMLS/SLM: Direct Metal Laser Sintering of Selective Metal Melting
LaserCusing
LOM:  Laminated Object Manufacturing
Kijk voor voorbeelden van materiaal dat gebruikt wordt op http://i.materialise.com/materials of http://www.shapeways.com/materials.

Worden werkprocessen duurzamer door 3D print?
Het verduurzamen van werkprocessen kan door 3D printtechnieken een boost krijgen. Het biedt kansen, met name op het gebied van CO2 uitstoot door minder transport. 
  • Door on demand printen is er minder materiaal nodig;
  • Minder transportbewegingen doordat producten lokaal worden geprint en kunststof lokaal wordt geproduceerd;
  • Eenvoudiger reparatie van onderdelen, wat de levensduur van producten verlengd;
  • Het is een antwoord op grondstofschaarste;
  • Productie van het veel toegepaste PLA heeft minder energie nodig dan noodzakelijk is voor synthese van kunststoffen.
Maar er is ook een andere kant aan de medaille. Massaproductie is heel efficiënt en recycling van de toegepaste kunststoffen is nog lastig. Er zijn inmiddels printers die plastic (poeder) recyclen en hiermee kunnen printen, maar het merendeel van het materiaal is niet duurzaam. Sommige modellen gebruiken dan weer PLA (polylactide ook wel polymelkzuur) dat rietsuiker of maiszetmeel  als grondstof kent.

Daarbij komt dat door 3D printtechnieken het aantal fysieke producten dat geproduceerd wordt, best wel eens flink zal kunnen toenemen, zoals ook is gebeurd met het printen van papier, toen deze printers voor iedereen beschikbaar kwamen.

Onderzoek
Naar de invloed van 3D print op CO2 uitstoot zal nog veel meer onderzoek moeten plaatsvinden. Er is inmiddels wel een onderzoek gaande naar de toepassingsmogelijkheden van 3D printen voor kunststofbedrijven. Hogeschool Windesheim en twaalf bedrijven hebben hiervoor een tweejarig project opgezet onder de titel ‘Maakindustrie creëert met Rapid Manufacturing nieuwe ontwerpen en mogelijkheden’. Dit Rapid Manufacturing-project wordt in het najaar van 2013 afgesloten met een congres voor Overijsselse mkb-bedrijven.

Met dank aan Lukas Daalder, Franc Coenen, Joost Geraets en Erik de Bruijn van de Google+ groep.

13 februari 2013

Eendaagse opleiding Energie voor niet-technici

Veel zakelijke gebruikers komen in hun werk in aanraking met energie, maar weten eigenlijk niet waarop ze bij dit onderwerp moeten letten. De FedeC ( Federatie van Energie-consultants) organiseert in dit kader een eendaagse opleiding 'Energie voor niet-technici'.
Deze eendaagse opleiding is speciaal ontwikkeld voor facilitaire-, milieu-, financiële- of projectmanagers die willen weten hoe het zit met zaken rond energie.

Op woensdag 13 maart aanstaande vindt de opleiding plaats in het F&B Training Center in Hilversum. De opleiding wordt gegeven in samenwerking met Ekwadraat.
De deelnemers aan de opleiding begrijpen na afloop beter wat het begrip energie inhoudt, waardoor ze beter kunnen sparren met hun toeleveranciers en gerichter vragen kunnen stellen bij oplossingen voor energiebesparing, duurzame energietoepassingen of het inkopen van energie. De docent geeft niet alleen les over de theorie, maar haalt ook voorbeelden uit de praktijk aan.

Programma
09.00 Ontvangst met koffie en thee
09.15 Inleiding
09.20 Wat is eigenlijk energie?
10.45 Pauze
11.00 Brandstoffen en energiebronnen
12.30 Lunch
13.15 Energiebesparing en hernieuwbare energie
14.45 Pauze
15.00 Beleid en energiemarkt
16.30 Afsluiting

De docent
De docent, ir. J. (Job) Greeve is sinds februari 2007 werkzaam als adviseur bij Ekwadraat advies. Ekwadraat initieert, ontwikkelt en begeleidt projecten op het gebied van duurzame energie. ''Steeds meer zakelijke eindgebruikers hebben te maken met energie, maar vinden het een verwarrend onderwerp', zegt Greeve. ‘Veel mensen halen begrippen en definities door elkaar, waardoor er een Babylonische spraakverwarring ontstaat. De een heeft het over zonnepanelen maar bedoeld eigenlijk zonnecollectoren. Ook verwisseling van bijvoorbeeld  eenheden zoals kW en kWh komen regelmatig voor.'

Kijk hier voor meer informatie en aanmelding

Puma introduceert de Incycle collection

Puma introduceert de eerste collectie van recyclebare en biodegradeble schoenen, kleding en accessoires   CradleC Basic Certified. De producten kunnen na gebruik worden teruggebracht, waarna ze worden hergebruikt.

Goed bezig, dat Puma. Het was ook het eerste bedrijf ter wereld, dat een waarde toekende aan de impact die het bedrijf heeft op het milieu. Zouden meer bedrijven moeten doen.

MVO niet alleen ethisch, ook economisch noodzakelijk

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, is meer dan ethisch handelen. Het wordt noodzakelijk om brood op de plank te krijgen. (bron: Sprout.nl)

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet het jaarlijkse dagje klussen op de kinderboerderij maar serious business. Het economische denken wordt hierin steeds dominanter, bevestigt MVO Nederland. Bedrijven worden meer en meer afhankelijk van anderen en daarom is het zakelijk verstandig een lange termijn-visie op de markt te hebben. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is 'verantwoordelijkheid nemen voor de effecten van bedrijfsactiviteiten op mens en milieu', en toch ook een beetje eigenbelang. Lees verder

12 februari 2013